399 ,- KR IGJEN TIL FRI FRAKT!

Lager i Norge

Rask levering

Til kassen
Totalt: 0

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Styrk skjelettet

Skjelettet er kroppens reisverk, og har mange viktige roller for kroppen vår. I tillegg til å være støtte for blant annet ledd og muskler er skjelettet kroppens viktigste kalsiumreservoar, rommer beinmargen og gjør det mulig for oss å bevege oss. 

Skjelettet består av flere typer beinvev. Dette vevets gjennoppbygging vil avta med alderen, noe som gjør at beinvevet svekkes raskere enn kroppens evne til å produsere nytt beinvev. Det er derfor mer sansynelig å få beinskjørhet (osteoporose) som eldre. For å forebygge sjansen for å bli beinskjør som eldre er det flere tiltak man kan implementere fra tidlig alder. 

 

Kosthold

Næringsstoffer som kan bidra til å styrke skjelettet er kalsium, vitamin D og vitamin K2. Kalsium bidrar til å styrke skjelettet, i tillegg til å opprettholde normal funksjon av muskler og nerver. Vitamin D er nødvending for absorbsjon av kalsium i tarmen, lave nivåer av vitamin D kan føre til redusert beinmasse og muskelfunksjon. Vitamin K2 bidrar til opptak av vitamin D, og bidrar til å forhindre tap av kalsium fra skjelettet. 

Disse næringsstoffene kan man få gjennom et variert kosthold. Kalsium kan man finne meieriprodukter, grønne grønnsaker (som brokkoli, spinat og grønnkål), bønner, nøtter, sesamfrø med skall. Kilder til vitamin D er soleksponering og matkilder som fet fisk, lever og ost. Det er anbefalt å ta tilskudd av vitamin D om man er mørk i huden, går tildekket, eller ikke kan få tilstrekkelig sollys på huden. Det anbefales også å ta tilskudd av vitamin D i vinterhalvåret. Vitamin K2 finner man blant annet i fermentert og modnet mat som yoghurt og oster. 

Får man ikke i seg tilstrekkelig med disse næringsstoffene gjennom kosten kan man ta kosttilskudd for å dekke behovet. 

 

 

Trening

I tillegg til å inkludere næringsstoffer som støtter skjelettet i den daglige kosten, kan trening også bidra til å styrke skjelettet. Vektbærende trening, som gåing og jogging, i tillegg til styrketrening kan bidra til å styrke skjelettet. Denne type trening fremmer dannelsen av nytt beinvev.

Studier viser at eldre menn og kvinner som utfører vektbærende trening viser økninger i beinmineraltetthet, beinstyrke og benstørrelse, samt reduksjoner i markører for beinomsetning og betennelse.
 

 

vitaminX forum kan du alltid stille spørsmål og diskutere med både oss i vitaminX og andre kunder. Lurer du på noe om kosttilskudd som støtter skjelettet eller andre av våre produkter? I forumet kan du dele og lese erfaringer med helsekost og kosttilskudd fra vitaminX. Du kan se hele vårt utvalg av kosttilskudd for skjelettet her. 

Hos vitaminX kan du kjøpe kosttilskudd for skjelettet av høy kvalitet fra NOW Foods, Thorne, og Solgar. Vi har lager i Norge og tilbyr rask levering av dine produkter.