399 ,- KR IGJEN TIL FRI FRAKT!

Lager i Norge

Rask levering

Til kassen
Totalt: 0

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter

Total: 0,-

Til kassen
Vitaminer

Hva er fordelene med C-vitamin?

De er mange, og viktig for spesielt immunsystemets normale funksjon. C vitamin er også en kraftig antioksidant som beskytter cellene i kroppen, bidrar til å holde bindevevet sunt og en viktig faktor i normal sårheling. C-vitamin er også viktig i kroppens absorpsjon av jern og dannelse av kollagen. Det er altså flere fordeler med C vitamin, og den er bra for kroppen

Du kan se vårt store utvalg i C-vitamin her: www.vitaminx.no/categories/c-vitaminer

1. Kan redusere risikoen for kronisk sykdom
Vitamin C er en kraftig antioksidant som kan styrke kroppens naturlige forsvar.

Antioksidanter er molekyler som øker immunforsvaret. De gjør det ved å beskytte celler mot skadelige molekyler som kalles frie radikaler.

Når frie radikaler akkumuleres, kan de fremme en tilstand som kalles oksidativt stress, som har vært knyttet til mange kroniske sykdommer.

Studier viser at inntak av mer C-vitamin kan øke antioksidantnivået i blodet med opptil 30%. Dette hjelper kroppens naturlige forsvar å bekjempe betennelse.

SAMMENDRAG
Vitamin C er en sterk antioksidant som kan øke antioksidantnivået i blodet. Dette kan bidra til å redusere risikoen for kroniske sykdommer som hjertesykdom.

2. Kan bidra til å håndtere høyt blodtrykk
Høyt blodtrykk setter deg i fare for hjertesykdom, den viktigste dødsårsaken globalt.

Studier har vist at C-vitamin kan bidra til å senke blodtrykket hos både de med og uten høyt blodtrykk.

En dyreforsøk fant at å ta et vitamin C-supplement bidro til å slappe av blodkarene som fører blod fra hjertet, noe som bidro til å redusere blodtrykksnivået.

Videre viste en analyse av 29 studier på mennesker at inntak av vitamin C-supplement reduserte systolisk blodtrykk (den øvre verdien) med 3,8 mmHg og diastolisk blodtrykk (den lavere verdien) med 1,5 mmHg i gjennomsnitt hos friske voksne.

Hos voksne med høyt blodtrykk reduserte vitamin C-tilskudd systolisk blodtrykk med 4,9 mmHg og diastolisk blodtrykk med 1,7 mmHg, i gjennomsnitt.

Selv om disse resultatene er lovende, er det ikke klart om effekten på blodtrykket er langvarig. Videre bør personer med høyt blodtrykk ikke stole på vitamin C alene for behandling.

SAMMENDRAG
Vitamin C-tilskudd har vist seg å senke blodtrykket hos både friske voksne og de med høyt blodtrykk.

3. Kan redusere risikoen for hjertesykdom
Hjertesykdom er den viktigste dødsårsaken over hele verden.

Mange faktorer øker risikoen for hjertesykdom, inkludert høyt blodtrykk, høyt triglyserid eller LDL (dårlig) kolesterolnivå og lave nivåer av HDL (godt) kolesterol.

C-vitamin kan bidra til å redusere disse risikofaktorene, noe som kan redusere hjertesykdomsrisikoen.

For eksempel fant en analyse av 9 studier med til sammen 293.172 deltakere at etter 10 år hadde personer som tok minst 700 mg C-vitamin daglig 25% lavere risiko for hjertesykdom enn de som ikke tok et C-vitamintilskudd.

Interessant nok fant en annen analyse av 15 studier at inntak av vitamin C fra matvarer - ikke kosttilskudd - var knyttet til en lavere risiko for hjertesykdom.

Forskere var imidlertid usikre på om folk som spiste vitamin C-rik mat også fulgte en sunnere livsstil enn folk som tok et tilskudd. Dermed er det fortsatt uklart om forskjellene skyldtes vitamin C eller andre aspekter av kostholdet deres.

En annen analyse av 13 studier så på effekten av å ta minst 500 mg C-vitamin daglig på risikofaktorer for hjertesykdom, som blodkolesterol og triglyseridnivåer.

Analysen fant at inntak av et vitamin C-supplement signifikant reduserte LDL (dårlig) kolesterol med ca. 7,9 mg / dL og blod triglyserider med 20,1 mg / d.

Kort sagt ser det ut til at inntak eller inntak av minst 500 mg C-vitamin daglig kan redusere risikoen for hjertesykdom. Men hvis du allerede bruker et vitamin C-rikt kosthold, kan kosttilskudd ikke gi ytterligere hjertehelsemessige fordeler.

SAMMENDRAG
Vitamin C-tilskudd har vært knyttet til redusert risiko for hjertesykdom. Disse kosttilskuddene kan redusere risikofaktorer for hjertesykdommer, inkludert høye blodnivåer av LDL (dårlig) kolesterol og triglyserider.

4. Hjelper med å forhindre jernmangel
Jern er et viktig næringsstoff som har en rekke funksjoner i kroppen. Det er viktig for å lage røde blodlegemer og transportere oksygen gjennom kroppen.

Vitamin C-tilskudd kan bidra til å forbedre opptaket av jern fra dietten. C-vitamin hjelper til med å omdanne jern som absorberes dårlig, slik som plantebaserte jernkilder, til en form som er lettere å absorbere.

Dette er spesielt nyttig for folk på et kjøttfritt kosthold, da kjøtt er en viktig kilde til jern.

Faktisk kan bare inntak av 100 mg vitamin C forbedre jernabsorpsjonen med 67%.

Som et resultat kan vitamin C bidra til å redusere risikoen for anemi blant mennesker som er utsatt for jernmangel.

I en studie fikk 65 barn med mild jernmangelanemi et vitamin C-supplement. Forskere fant at tilskuddet alene bidro til å kontrollere blodmangel.

Hvis du har lave jernnivåer, kan inntak av mer vitamin-C-rik mat eller inntak av vitamin C bidra til å forbedre nivået av jern i blodet.

SAMMENDRAG
C-vitamin kan forbedre absorpsjonen av jern som absorberes dårlig, for eksempel jern fra kjøttfrie kilder. Det kan også redusere risikoen for jernmangel.

6. Øker immuniteten
En av hovedårsakene til at folk tar vitamin C-tilskudd er å øke immuniteten, da vitamin C er involvert i mange deler av immunforsvaret.

For det første hjelper vitamin C til å oppmuntre til produksjon av hvite blodlegemer kjent som lymfocytter og fagocytter, som hjelper til med å beskytte kroppen mot infeksjon.

For det andre hjelper vitamin C disse hvite blodcellene til å fungere mer effektivt, mens de beskytter dem mot skade av potensielt skadelige molekyler, for eksempel frie radikaler.

For det tredje er vitamin C en viktig del av hudens forsvarssystem. Den transporteres aktivt til huden, hvor den kan fungere som en antioksidant og bidra til å styrke hudens barrierer.

Studier har også vist at inntak av vitamin C kan forkorte sårhelingstiden.

Dessuten har lave vitamin C-nivåer vært knyttet til dårlige helseresultater.

For eksempel har folk som har lungebetennelse en tendens til å ha lavere vitamin C-nivåer, og vitamin C-tilskudd har vist seg å forkorte utvinningstiden.

SAMMENDRAG
C-vitamin kan øke immuniteten ved å hjelpe hvite blodlegemer til å fungere mer effektivt, styrke hudens forsvarssystem og hjelpe sår til å gro raskere.

7. Beskytter hukommelsen og tankene dine når du blir eldre
Demens er et bredt begrep som brukes for å beskrive symptomer på dårlig tenkning og hukommelse.

Det påvirker over 35 millioner mennesker over hele verden og forekommer vanligvis blant eldre voksne.

Studier antyder at oksidativt stress og betennelse i nærheten av hjernen, ryggraden og nerver (helt kjent som sentralnervesystemet) kan øke risikoen for demens.

Vitamin C er en sterk antioksidant. Lave nivåer av dette vitaminet har vært knyttet til nedsatt evne til å tenke og huske.

Videre har flere studier vist at personer med demens kan ha lavere C-vitamin i blodet.

Videre har høyt vitamin C-inntak fra mat eller kosttilskudd vist seg å ha en beskyttende effekt på tenkning og hukommelse når du blir eldre.

Vitamin C-tilskudd kan hjelpe mot tilstander som demens hvis du ikke får nok C-vitamin fra kostholdet ditt. Imidlertid er det nødvendig med ytterligere studier på mennesker for å forstå effekten av vitamin C-tilskudd på nervesystemets helse.

SAMMENDRAG
Lavt vitamin C-nivå har vært knyttet til økt risiko for hukommelse og tenkeforstyrrelser som demens, mens et høyt inntak av vitamin C fra mat og kosttilskudd har vist seg å ha en beskyttende effekt.

Les mer her, og se våre C-vitamin produkter: https://www.vitaminx.no/categories/c-vitaminer